Hawar Pucuk  

Posted by nagaliar said ::-

Orang indonesia panggil penyakit patah batang...org kita panggil hawar pucuk...Mat salleh cakap wet rot @ shoot blight...tapi penyakit nie sama je...Dalam bahasa sains nama die choanephora cucurbitarum.

Ianya disebabkan oleh kulat...Amaranthus...kulat nie lak terdiri daripada 15 spesis...Dia menyerang kat pucuk...Kesan dia pucuk akan menjadi hitam dan layu...ada kalanya spora2 hitam nie juga merebak ke ranting dan juga putik bunga...

This entry was posted on Friday, June 1, 2007 at 1:20 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 comments

so cam ne nak mengatasi masalah nie

July 8, 2008 at 8:30 PM
Anonymous  

potong terus daun atau batang yang nampak kerepot atau kecoklatan. jgn kasi can.. air serbuk kunyit, air serbuk lada hitam dan air bawang putih kisar adalah agen anti bakteria. siram pada tanah dan pokok setiap hari selama seminggu dan kesannya tunas dan daun baru lebih cantik. bnyakan sabar. kalau tak nk sabar cabut terus je pokok.

February 18, 2010 at 6:28 PM
Anonymous  

tq...memang dah pening dengan penyakit nie..akhirnya tahu gak sakit aper...cili aku nie.. tq bebanya....diatas infomasi dan cara penyelesaian.

February 15, 2011 at 7:24 AM

Post a Comment