Antraknos Buah  

Posted by nagaliar said ::-


Tok nenek moyang aku mesti sumpah seranah kalu tahu nama penyakit nie adalah colletotrichum capsici..susah die nak sebut...bersembur2 sireh dlm mulut die nanti.

Peringkat buah kali pertama..90% buah pkk cili aku kena penyakit nie...sume buah2 tu kena buang dlm tong sampah...Penyakit nie dikesan mase seminggu sebelum buah nk merah..pastu ianya terus merebak ngan cepat termasuk le usia buah dah 14 hari...akibatnye buah tu gugur cam tu je (ko tgk r pic pokok aku kat atas tu)

aku mencatatkan iannya mungkin diserang mase pkk tu sdg berbunga @ awal putik (x dpt kesan ngan mata kasar).Kalu dah terkena...sume buah tu kena buang pas tu guna Top M @ Flint + Antracol 70WP @ 0.25g + 1.5g/lit...Utk mencegah buah dari terkena penyakit nie...mase dah berbunga @ berputik...cepat2 le sembur racun berkenaan...nama penyakit nie adalah antrachnose dan ianya berpunca dari serangan kulat.

This entry was posted on Monday, May 28, 2007 at 7:10 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

3 comments

Anonymous  

macam mana penyakit pasca tuai antraknos ni diatasi di Malaysia,
apa racun kimia yang digunakan?

February 2, 2008 at 6:39 AM

i love plants

February 18, 2008 at 7:31 AM

Dah lama juga buah2 cili saya jadi begini. Nanti kena cepat2 cari ubat yang bro Naga tulis tu. Thanks.

April 2, 2009 at 9:25 AM

Post a Comment