Hamama (Mites)  

Posted by nagaliar said ::-

Nie le hamama (Polyphagotarsonemus latus)...patut le die ni gemuk gedempol...kalu cite star wars die leh ganti watak Jabba The Hutt...Pokok cili kalu kena serangan dia..terus maut..


Antara ciri2 pokok cili yg kena serang penyakit nie adalah daun jadi kerekot, kerinting, mengecil dan pokok leh terbantut.Daun yang kerekot tu akan melengkung ke bawah..Daun akan bertukar warna menjadi perak dan luruh...waktu yg paling digemari oleh makhluk nie ialah masa cuaca panas..Pokok ni kalu dah kena serang makhluk nie...maka pokok nie cam kena Aids r...tiada ubat...hanya tunggu ajal bila2 masa je...Sape penanam cili yg pokok die kena serang penyakit nie...harap jangan le kechewa ye...

This entry was posted on Wednesday, May 30, 2007 at 10:49 AM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

7 comments

Den nak tanyo lah, adokah ini dipanggil penyakit crinkled leaf virus?

November 23, 2007 at 12:33 AM
Anonymous  

Hamama merah dan juga Hamama putih (broad mite) boleh di kawal dengan Green Patrol ES. Jika daun berkerinting, bentuk daun tak sempurna, kecil dan melengkung kebawah di sebabkan hamama dan selepas di sembur dengan Green Patrol ES, daun baru yang muncul akan pulih sihat kembali.

Jika di sebabkan oleh virus, akibat serangan kutu daun dan juga kutu trip palmi, Green Patrol ES boleh membunuh serangga serangga ini tetapi penyakit virus akan terus kekal. Sekurang kurangnya dengan kawalan oleh GP, ladang tidak menjadi sumber penyalit virus pada pokok pokok lain atau pada pokok semaian.

September 2, 2008 at 8:11 AM
Anonymous  

en.anonymous
cili saya terkena hamama, jadi saya ingin bertanya apakah maksud green patrol es, adakah ia sejenis racun serangga. Dimanakah untuk kita mendapatkannya dan berapakah harganya. kalau boleh dapatkan no h/p encik untuk kita berkomunikasi dengan lebeh lanjut.
terima kasih.

September 25, 2008 at 12:33 AM
Anonymous  

Good post.

November 11, 2008 at 3:33 PM

Tel 0192865110 untuk untuk berkomunikasi bersabit dengan Green Patrol

January 14, 2009 at 9:23 PM

saye jugak penanam pokok cili..dulu pokok cili sy mmg byk yg mati sbb kn penyakit nie..tp pokok cili sy yg terkene penyakit nie beransur pulih selepas sy mengamal kn siraman menggunakn air kolam ikan keli saya..sy siram pada daun nyer n satu hari hanyer sekali siram sahaja. Alhamdulillah, walau pn belum pulih sepenuh nyer, tp nmpk la semakin hari pokok cili sy semakin segar n daun br mula tumbuh..tambahan..sy x pernah menggunakan sebarang baja kimia atau wat ever baja pn..just consist taik kambing, pasir, medium dr cacing selepas sebulan n tanah bakar.thats it..

August 3, 2010 at 1:47 AM
Anonymous  

salam, saya ada ubat untuk menangani masalah kerinting tanaman lada, sila lawat blog cilibijakshop.tq

March 12, 2014 at 8:13 AM

Post a Comment